
- Diaarinumero
- VN/4219/2023-VM-64
- Valmistumisvuosi
- 2023
- Hallinnonala
- Valtiovarainministeriö
- Virasto
- valtiovarainministeriö
Mitä ongelmaa ratkaistiin ja miksi?
Valtiovarainministeriö teetti peruspankkipalveluita koskevan kyselyn, jonka vastaajamäärä oli noin 2700 henkilöä. Haasteena oli suuren vastaajamäärän vuoksi etenkin avointen kysymysten vastausten analysointi. Tähän pulmaan tarjosimme avuksi vastausten koneellista käsittelyä ja analysointia.
Mitä tehtiin?
Vastaukset analysoitiin koneellisesti alla kuvatusti:
- Vastausdatan saattaminen analyysimuotoon.
- Yksittäisten sanojen perusmuotoon saattaminen valmiiksi opetetun koneoppimismallin avulla
- Turhien sanojen, erikoismerkkien ja numeroiden poistaminen vastauksista
- Sanojen toistuvuuden analysointi sekä niihin liittyvien visualisointien tekeminen (sanapilvi, pylväskuvaajat ja taulukot)
Mitä seuraavaksi?
Seuraavaksi selvitetään mahdollisia jatkokehitystoimenpiteitä ja tulevia analysointitarpeita.